Hatha yoga

In de naam Hatha komen de Sanskriet-woorden ha (zon) en tha (maan) samen. De zon staat voor actie, de maan voor verinnerlijking. In de Hatha yoga komen die tegengestelde energieën samen. Door je concentratie en adem naar punten in het lichaam te verplaatsen, breng je daar bewustzijn.

Hatha is een stroming zonder duidelijke oprichter of goeroes. Daardoor is het heel open; iedereen kan er het zijne in vinden.  Elke houding bestaat uit vier ‘momenten’:

  • Voorbereiding: starten vanuit een staande, zittende of liggende neutrale, rustige houding.
  • Aannemen: op  een vloeiende, natuurlijke wijze bewegen naar de houding, zonder te forceren. Yoga is het ervaren van de beweging en de houding ; de lichamelijke prestatie is onbelangrijk. .
  • Aanhouden: al ademend blijf je enige tijd in de houding; inademend op strekken, uitademend verdiepen en ontspannen. Met je aandacht aanwezig zijn in je lichaam, bij de houding.
  • Waarneming: in een rusthouding ga je na wat de uitwerking van de houding is. Het wordt een houding van lichaam én geest.

 

Ook pranayama bestaat uit vier onderdelen:

  • inademen,
  • adem vasthouden met gevulde longen
  • uitademen
  • adem vasthouden met lege longen.  

Combineer je een juiste ademhaling met de houdingen dan gaan ze je makkelijker af en hebben ze meer effect.

 

Hieronder effecten van het beoefenen van yoga die wetenschappelijk zijn aangetoond.

Effecten van hatha yoga, direct na de les

  • Verbeterde hersenfuncties (cognitieve functies, geheugen en focus en concentratie) bij 20 minuten yoga
  • Lagere stress waarden wat van invloed is op je immuumsysteem
  • Veranderingen op celniveau
  • Verhoogde flexibiliteit 

Effecten yoga na een paar maanden

  • Lagere bloeddruk, daling van bloeddrukwaarden is bij yoga groter dan bij wandelen of voedingsadvies blijkt uit onderzoek.
  • Verbeterde longcapaciteit
  • Verbeterde seksuele functies. Een Studie van Harvard University toonde aan dat yoga de seksuele functies bij vrouwen positief beïnvloedde
  • Verminderde chronische nekpijn
  • Vermindering van angststoornissen
  • Verminderde chronische rugpijn
  • Stabielere bloedsuikerwaarden bij mensen met diabetes
  • Verbeterde balans

Effecten yoga lange termijn 

  • Sterkere botten / vertraging van ostheoporose
  • Gezonder gewicht

NB: Ook al zijn de resultaten van het wetenschappelijk onderzoek t.a.v. yoga veelbelovend, het wil niet zeggen dat het doen van yoga bij iedereen dezelfde effecten heeft. 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *