Rust vinden in een drukke samenleving

Innerlijke rust vinden en mindful leven zijn populaire onderwerpen die je steeds vaker voorbij ziet komen. De reden daarvoor is de toegenomen druk en stress die we vandaag de dag ervaren.

Technologie zorgt ervoor dat we altijd bereikbaar zijn, en het is daardoor lastig om je af te sluiten van prikkels en om tijd voor jezelf te nemen. Er wordt veel van ons verwacht, waardoor het vinden van innerlijke rust belangrijker en moeilijker is dan ooit tevoren.

Mijn uitdaging om meer rust te vinden

Ik kan me nog goed herinneren hoe gestresst ik altijd was, voordat ik aan yoga begon. Ik wilde mezelf bewijzen, was perfectionistisch en had een aandachtsprobleem, waardoor ik moeilijk kon focussen en supergevoelig was voor prikkels. Het leven kostte me zoveel energie, dat ik mezelf vergat. Er was zoveel onrust in mij. Langzaam merkte ik wat yoga en een mindful leven met mij deden. Dat ik betere keuzes kon maken, dat ik mezelf meer kon accepteren in wie ik ben, dat ik minder hoge eisen aan mezelf stelde. En zo kwam er steeds meer innerlijke rust in mij.

Het belang van innerlijke rust

Innerlijke rust is een heerlijk gevoel. Geen zorgen, geen stress en leven in volle tevredenheid in het moment. Sommige mensen ervaren dit vrij natuurlijk, terwijl anderen dag en nacht piekeren over gevoelens en ideeën met ontzettend veel stress tot gevolg.

Met innerlijke rust kun je veel meer uit je leven halen. Dit is in tegenstelling tot wat we vaak denken. We hebben het idee dat als we goed over dingen nadenken, ons zorgen maken, op zoek zijn naar oplossingen dat we dan er alles aan doen om zoveel mogelijk uit het leven te halen. Maar juist het aanwezig zijn in het moment vanuit de innerlijke rust brengt jou alles wat er nodig is. Vanzelf, zonder dat je daar hard voor hoeft te werken!

 

 

Wat ik als voordelen zie van het vinden van meer rust:

  • Je ervaart minder stress en je verkleint de kans op een burn-out.
  • Wanneer je rustig bent in je hoofd kun je hoofd- en bijzaken beter van elkaar scheiden. Je weet daardoor wat je moet prioriteren waardoor je gemakkelijker kunt omgaan met stress.
  • Je bent in staat om beetje bij beetje je ideeën en taken op te pakken die op jou liggen te wachten. En je richt je dan op één ding.
  • Wanneer je meer rust hebt ga je stress in je lichaam eerder opmerken. En doordat je het eerder opmerkt kun je door ontspanning de stress ook weer makkelijker uit je lichaam laten gaan. Dus je stressniveau wordt niet meer zo hoog. Het stapelt zich niet meer op.

 

Mindful leven

Bewust kiezen voor meer rust in je leven zorgt ervoor dat je meer in het nu bent. En vanuit dit moment kun je kiezen voor een omgeving die jou minder prikkels geeft.  

Informele momenten met veel mensen geeft mij veel prikkels. Ik kies er voor om deze momenten niet te vaak te hebben.

Thuis vind ik het fijn als het opgeruimd is, zodat ik niet word afgeleid door foto’s, papieren, rommeltjes, etc. als ik mij wil focussen of rust wil.

Een dagelijkse wandeling in de natuur geeft mij naast de yoga practice ook rust. Lekker in de buitenlucht, bewegen en de drukte van je af laten glijden.

Observeren van je gedachten is ook onderdeel van een mindful leven. Je kan je gedachten toetsen of ze waar zijn. Zijn ze niet waar dan kun je er een andere gedachte voor in de plaats zetten. Of je kunt jezelf de vraag stellen: Is dit een gedachte vanuit Liefde of is dit een gedachte vanuit angst.

Door mindful te leven ontwikkel je steeds meer innerlijke rust. Je voelt je sneller tevreden en gelukkiger.

Gelukkig zijn

Door bewust te kiezen voor een mindful leven, de dingen te doen die je goed voor jou zijn krijg je steeds meer innerlijke rust. Waar ik voorheen over van alles aan het nadenken was, heb ik nu veel meer het gevoel dat ik ben waar ik wil zijn, en dat ik doe wat ik wil doen. Een fantastisch gevoel is dat, wat ik natuurlijk iedereen gun. Het is nu veel makkelijker om “gewoon gelukkig te zijn”.

 

Hoe vind je meer rust?

De volgende 3 punten hebben voor mij goed gewerkt bij het vinden van mijn innerlijke rust: Het verminderen van prikkels in mijn leven, Transformatieve Yoga en Yoga Nidra.

  1. Verminderen van de prikkels

Het verminderen van prikkels heeft mij erg geholpen om direct meer rust te ervaren. Bekijk daarom eens je omgeving, je levenspatroon, gedachten. Word je bewust van alle prikkels die onrust veroorzaken. Onderzoek vervolgens of en hoe je deze prikkels kunt verminderen en neem de maatregelen die daarvoor nodig zijn.

  1. Oefen de ademmeditatie van de Transformatieve yoga

Wat voor mij werkelijk efficiënt is geweest is de ademmeditatie die ik heb geleerd bij de transformatieve yoga, waarbij je inademt naar het diepste punt in je lichaam en uitademt naar de kruin. Wanneer deze goed gaat kun je je aandacht brengen in het middelpunt van je hoofd voor concentratie en eenpuntigheid. Dit heeft mij zoveel focus gegeven, maar ook is hierdoor mijn gevoeligheid voor prikkels wat verminderd

  1. Yoga Nidra

Mijn stressgevoelige lichaam heeft heel veel baat bij Yoga Nidra. Bij de Yoga Nidra-oefeningen krijgt het lichaam werkelijk de gelegenheid om zich diep te ontspannen, terwijl je geest wakker en alert is. Hoe vaker je Yoga NIdra oefent des te groter het effect. Ook hierbij geldt oefening baart kunst. En hierbij is het de kunst om jezelf te kunnen over-geven aan het moment. Slapen gaat hierdoor beter en piekergedachten kun je dan steeds beter naast je neerleggen.

Deze drie elementen hebben mij geholpen met meer rust in mijn leven te vinden en me te focussen op het hier en nu. Wat draagt voor jou bij aan jouw innerlijke rust? Of waar loop je tegen aan bij het vinden van  jouw rust?Laat het me weten in de reactie hieronder.

 

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *