Transformatieve yoga

Transformatieve Yoga is ontwikkeld door Ganga Hoogendoorn. Zij heeft de beoefening van Yoga gecombineerd met haar spirituele proces van transformatie. 

Transformatie wordt omschreven als het proces van omvormen en herscheppen. Vanuit de leer van de energiecentra (chakra’s) is transformatie het proces waarin alle energiecentra volledig worden geopend. In de transformatieve yoga wordt dan ook bewust gewerkt met het effect die yogahoudingen hebben op een energiecentrum. Het lichaam wordt hierbij gezien als een uitdrukking van alles wat we denken of ooit hebben gedacht. Gedachten die gebaseerd zijn op angst kun je omvormen in gedachten vanuit liefde.

 

   De yogalessen bij Lisethe zijn een aanrader.  Het is een topvrouw; warm en aandachtig. Ze heeft een rustige stem, let op de houdingen, let op de ademhaling, is enthousiast en aandacht gevendYoga werd mij aangeboden, ik was er niet naar op zoek. Het is minder zweverig dan ik dacht. Mijn lijf vaart er wel bij, ik heb minder rug– en schouderklachten. Mijn rug is soepeler geworden en minder snel overbelast. Ook ben ik me bewuster geworden van mijn houding. Er is meer rust in mijn lijf en soms ook in mijn hoofd. -Hetty ” 

 

Het uitvoeren van een yogahouding gaat als volgt:

Veiligheid is de basis van alles wat je onderneemt. Zorg dat je in een fysiek prettige en comfortabele positie aan een yogahouding begint.

Je ademhaling is diep en ontspannen en de belangrijkste gids tijdens het uitvoeren van een yogahouding. Gebruik je adem als indicator om te bepalen hoe ver je in de houding gaat.

Het is niet de bedoeling dat je je gaat forceren in een houding, maar om de ruimte te nemen om je te openen. Probeer je in de houding niet te richten op het resultaat van de oefening. Zet je intentie op het vanaf de basis opbouwen van de houding zover dat op dit moment voor jou mogelijk is.

Tijdens de houdingen zullen er gedachten zijn. Kijk naar je gedachten zonder er een betekenis aan te geven. Je gaat niet in op de gedachten die zich voordoen.

 

Opbouw van de lessen: 

  • We gaan eerst naar de basis ademen, zodat we vanuit de basis de oefeningen kunnen gaan doen. 
  • De zonnegroet is een vast onderdeel van de les. Fysiek is de zonnegroet een soort ‘warming up’ en tevens brengt het jou in verbinding met het licht en de wijsheid in jezelf. 
  • Vervolgens voeren we een aantal yogahoudingen uit en de laatste 10-15 minuten van de les gaan we ontspannen op de mat liggen en begeleid ik je met mijn stem naar een diepere ontspanning. 

 

   “Ik wilde leniger worden en meer in balans zijn en ik was nieuwsgierig of yoga wel iets voor mij zou zijn. Door de yogalessen heb ik meer rust in mjin hoofd, meer energie en lenigere gewrichten.  Een gewricht zat bij mij geheel vast en ik heb er weer de normale soepelheid in terug gekregen.  Lisethe, je bent een fijne lerares, je legt de oefeningen goed uit, je bent rustig en empatisch en je geeft individuele tips! “