Wat weet jij van je adem?

 

“Breath is the bridge which connects life tot conciousness,  

which unites your body to your thoughts”

 – Thich Nhat Hanh 

 

Adem, iets wat zo vanzelfsprekend is, waar je niets voor hoeft te doen, het gebeurt gewoon. Deze onbewuste vanzelfsprekende ademhaling is ons bij de geboorte gegeven en wordt buiten onze wil om gestuurd. Ze gaat altijd door, ook in onze slaap. De adem reageert op indrukken en op de mate waar in we bewegen. De diepte en snelheid van de adem past zich vanzelf aan aan de activiteit, maar ook aan onze gedachten, emoties en weersomstandigheden. Je ademhaling kan dus verstoord raken door o.a. indrukken, omstandigheden, gedachten, zoals bij mij het geval was. 

In mijn jonge leven heb ik vaak en veel naar adem gesnakt. Mijn lichaam moest keihard werken om de lucht door mijn luchtwegen te laten stromen. Dagen was dat het enige wat ik kon doen; adem halen. Alle verder inspanningen konden er niet bij. Geen bewegingen, praten was te veel en eten was niet mogelijk. Slapen lukte niet, tv kijken was te inspannend, lezen was onmogelijk. Kortom ik snakte 24 uur per dag naar adem.  Indrukken, emoties en gedachten hadden een zeer grote invloed op mijn adem, weet ik nu, waardoor mijn adem zo verstoord raakte. Artsen noemden het een familiekwaal, maar ik heb hier nooit in geloofd. Dat er een familiaire belasting is zal ik niet ontkennen, maar alle emotionele en psychische blokkades zijn in mijn ogen te onderzoeken en te transformeren. En dat heb ik gedaan! 

Het waren niet alleen de bronchiën die vernauwden, ik voelde een verkramping in mijn hele lichaam, in mijn hele systeem. Bij de Yogaopleiding en een ademtherapie studie heb ik veel geleerd over het lichaam, de adem en blokkades. En, één ding is zeker, adem stroomt makkelijker in een ontspannen lichaam. En met de adem kun je het lichaam meer ontspannen en blokkades opheffen. Ik heb indertijd veel baat ervaren bij de kolomademhaling van Elisabeth Hoogduin. Een zeer krachtige ademhaling die veel kan losmaken en opruimen in het lichaam. Daarna was ik in staat om veel meer oefeningen goed uit te voeren. Voor die tijd zat er altijd een bepaalde spanning op de adem. 

En het mooie is dat er ademoefeningen zijn die verschillende uitwerkingen hebben, zoals: 

  • Reinigende ademhaling, om de nadi’s  (energiekanalen) te reinigen 
  • Ontspannende ademhaling 
  • Verwarmende ademhaling 
  • Verkoelende ademhaling 
  • Ademhaling voor meer energie
  • Buikademhaling
  • Ademhaling die je veiligheid biedt 

 Bovenstaande impliceert dat we niet alleen de beschikking hebben over onze onbewuste, vanzelfsprekende adem, maar dat we onze adem willekeurig kunnen gebruiken. En omdat we allemaal met verschillende omstandigheden te maken hebben zit er vaak een verstoring in de ademhaling. Voor de meesten van ons gelukkig niet zo ernstig als bij mij, maar vaak zijn we onze natuurlijke adem kwijtgeraakt. En deze natuurlijke adem kunnen we weer hervinden door willekeurig te gaan ademen. Echter, de willekeurige adem doe je niet met je wilskracht. Voor deze adem is aandacht, geduld en overgave nodig.  

De natuurlijke ademhaling zie je bij kleine kinderen en dieren. Je ziet de buik opkomen op een inademing en weer rustig dalen bij de uitademing. In een kalm tempo herhaalt de cyclus zich. De natuurlijke adem omvat onder andere je buik, flanken, ribbenkast en borstgebied. De adem bereikt vanuit het middenrif de toppen van je longen en de beweging die het in gang zet dijt verder uit richting je billen en bovenbenen. Er is een opwaartse, neerwaartse en zijwaartse beweging. 

Aandacht voor je adem kan leiden tot diepe ontspanning, maar het kan ook onrust teweeg brengen. Je kunt geconfronteerd worden met emoties. Als dit het geval is neem dan de tijd om te verwerken wat opkomt. Besteedt aandacht aan wat jij als negatief ervaart in het lichaam, maar merk ook de gebieden op in je lichaam waar ontspanning of rust voelbaar is. Op deze wijze ruim je blokkades op en kan de adem natuurlijker door je lichaam stromen. Zo worden lichaam en geest steeds meer Eén en word je je meer bewust van hoe je in het leven staat, zoals Thich Nhat Hanh dat zegt. 

Vanochtend, op mijn matje, voelde ik de adem vrij door mijn lichaam gaan. Ik merkte de ademruimte op en voelde in mijn lichaam de beweging van de adem zonder enige weerstand, zonder spanning. Ik voel me gezegend. Wat een weg heb ik hierin afgelegd, wat een mogelijkheden ontdekt en zoveel meer bewust hoe ik nu in het leven sta vergeleken met hiervoor. En zoals ik niet geloof in familiekwalen, zo geloof ik ook niet dat jij dat niet zou kunnen. Als ik het kan is het voor jou zeker mogelijk. En ik weet dat ik je hierbij kan helpen, kan ondersteunen, kan aanreiken wat aansluit bij jou vanuit de yoga opleiding, ademtherapie studie en de hierbij opgedane ervaringen.  

Dus heb je vragen over jou adem of wil je iets kwijt over deze blog. Bel (0638157026) of geef een reactie hieronder. Ik ga ervan uit dat je even bewust met jouw adem bezig bent geweest en dat is waarvoor ik deze blog heb geschreven. 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *